معرفی کتاب: 5 دشمن کار تیمی

معرفی کتاب: 5 دشمن کار تیمی

 

چندی پیش، خانم روکسانا ورزا (مدیرعامل فضای کاری مشترک استیشن‌اف) در پادکست دیالوگ (کاری از حامد جعفری) به کتابی با نام «5 دشمن کار تیمی» از آقای پاتریک لنچیونی اشاره کردند که تاثیر بسیار خوبی بر تیم سازی وی داشته است. این باعث شد تا ما در این نوشته به این کتاب بپردازیم:

 

کتاب «پنج دشمن کار تیمی» نوشته «پاتریک لنچیونی» و ترجمه «فضل الله امینی» که توسط «نشر فرا» منتشر شده است، داستان شرکت «دی تی» است. شرکتی که دارای یکی از قوی‌ترین و گران‌ترین کادر مدیریت بود، اما ناگهان ظرف دو سال همه چیز دگرگون می‌شود و شرکت با ناکامی‌های بسیاری مواجه می‌شود. هیئت مدیره، از مدیرعامل می‌خواهد که استعفا دهد و کاترین 57 ساله به جای او به عنوان مدیرعامل انتخاب می‌شود. بعد از دو هفته همه نگران بودند که کاترین هیچ کاری انجام نداده، اما او مشغول تحقیق و مطالعه و گفتگو با بقیه برای حل مشکلات بود.

 

او متوجه شد که کارکنان شرکت، مدیران را «تیم» نمی‌دانند بلکه نام «ستاد» را برای آن‌ها گذاشته‌اند. کاترین در اولین جلسه شورای مدیران چنین گفت:

«من پس از بررسی‌های مفصل به این نتیجه رسیده‌ام که درد و مشکل واقعی شرکت را پیدا کرده‌ام. کار ما کار تیمی نیست. اگر راستش را بخواهید کاملاً داغون و پاره پاره هستیم. در چند ماه آینده در این شرکت دگرگونی‌های وسیعی ایجاد می‌شود و چه بسا نتوانیم شرایط جدید را تحمل کنیم. شاید صلاح شرکت و صلاح تیم این باشد که یکی دو نفر جای خود را به دیگران بدهند. دلیل حضور ما در اینجا و در شرکت یک چیز است. رسیدن به هدف.»

من پس از سال‌ها کار و تجربه به این نتیجه رسیده‌ام که هر تیم ممکن است به پنج علت نتواند وظایف تیمی خود را انجام دهد:

 

نبود اعتماد

علت اصلی نبود اعتماد را می‌توان در عدم توانایی اعضای تیم در نشان دادن ضعف‌ها و کاست‌ها و همین‌طور در رابطه شفاف با یکدیگر یافت. نبود اعتماد بزرگ‌ترین عامل هدر رفتن زمان و انرژی است چرا که اعضاء زمان و انرژی خود را صرف رفتار دفاع گونه خود در مقابل دیگران می کنند و تمایل ندارند تا از دیگران کمک بگیرند یا حتی دیگری را یاری رسانند.

 

ترس از اختلاف نظر

اعضای تیم به علت نبوداعتماد تمایل ندارند که با یکدیگر روبرو شوند و در یک هارمونی مصنوعی به سر خواهند برد. در محیط تیمی، اگر اعضای تیم نتوانند بی‌پرده نظر خود را بیان کنند، تصمیمات ضعیف‌تری اتخاذ خواهد شد. در کار تیمی باید بدانیم که داشتن اختلاف نظرکاملا ضروری‌ست و باعث پیشرفت نیز می‌شود.

 

نبود تعهد

بدون اختلاف نظر نمی‌توان اعضای تیم‌ها را مجبور کرد که به تصمیمات گرفته شده تعهد داشته باشند. این سبب می‌شود که ابهام در محیط کار تیمی افزایش یابد. مردم هنگامی به تصمیم گرفته شده توجه می‌کنند که به نظرشان نیز توجه شده باشد. استفاده از ابزاری مانند «مناظره» می‌تواند نشان دهد که دیدگاه همه به چالش کشیده شده است و با دلیل و مدرک، رد یا قبول شده‌اند.

 

پرهیز از مسئولیت‌پذیری

هنگامی که اعضای تیم تعهدی نداشته باشند، احساس مسوولیت نیز نخواهند داشت. تیمی که عملکرد خوبی دارد، مسوولیت هر یک از اعضا مشخص است و هر یک به مسوولیت دیگری نیز احترام می گذارد. کلید موفقیت اندازه گیری میزان پیشرفت است که برای آن باید وظیفه هر کس مشخص شود و اعضا نیز به این وظیفه متعهد باشند.

 

بی‌توجهی به نتیجه کار

تنها تیمی نتیجه محور خواهد بود که همه اعضا تیم، نتیجه کلی تیم را در صدر کارهای خود قرار دهند. اگر هر یک از اعضا مسوولیت‌پذیر نباشند، بیشتر به دنبال نفع شخصی خواهند رفت. تیم‌ها می‌توانند این مشکل را از طریق شفاف‌سازی اهداف تیمی و پاداش به رفتار نتیجه محور حل نمایند.

 

نویسنده این کتاب، پاتریک لنچیونی، بنیانگذار Table Group است که در خصوص سلامت سازمانی مشاوره می‌دهد.


نوشته شده توسط محسن راعی
در تاریخ 12 دی 1397
برچسب‌ها:

کار تیمی

پاتریک لنچیونی

تیم سازی

‌تیم‌سازی