معرفی تیم‌های استارتاپی: جلی مانستر

معرفی تیم‌های استارتاپی: جلی مانستر

با سلام من محسن راعی هستم از خانه استارتاپ کرج و امروز قصد دارم یکی از تیم های خانه استارت اپ هست رو معرفی کنیم اسم تیم جلی مانستره. جلی مانستر ارایه دهنده خدمات رایانش ابریه و اسم خیلی جالبی هم داره . الان میخواهیم بریم سراغ سید حسین تفاخ یکی از کوفاندرهای جلی مانستر. حسین به همراه میلاد احمد خان بیگی که یکی دیگه از فاندر های جلی مانستر هستند این استارت اپ رو به وجود آوردند و دارن توش پیش میرن . حسین حالت چطوره ؟

قربان شما، ممنون که من را دعوت کردین و داریم در مورد جلی مانستر صحبت میکنیم.

جلی مانستر

 

اول اینکه چرا جلی مانستر. چرا اسمش انقدر کارتونی هست ؟ اسم بامزه ای داره . چرا اسمش رو گذاشتی جلی مانستر ؟

اول اینکه من خیلی انیمیشن دوست دارم و  نگاهی میکردم به شرکت هایی که این خدمات را ارائه میدادند و میدیدم خیلی اسم های خشکی دارند در صورتی که بچه هایی که باهاشون صحبت میکریم خیلی روحیات نرم تری دارند گفتیم که یه حالت تابو شکنی بکنیم و اسم جالبی بزاریم و هرچند ربط دارد به کاری که میکنیم .

 

من هربار که از حسین میپرسم که جلی مانستر چیست و چه کار میکند انقدر کلمات قلمبه سلمبه استفاده میکند که دقیقا متوجه نمیشوم . حسین میخواهی از اول شروع بکنیم و برای کسانی که اطلاعاتشون کمتر هست در مورد اینترت - اگر بخواهی کلا اینترنت رو معرفی بکنی و بگی چیه اینترنت چی هستش ؟

سوال خیلی خوبی است  بخواهم خیلی ساده بگویم اینترنت یک سیستم خیلی بزرگ مسیر یابی است

جلی مانستر

یعنی چه مسیر یابی یا روتینگ ؟

ببینید هرچیزی که ما توی اینترنت میبینیم  از یک جایی تامین میشود که به ما میرسد بر روی کامپیوتر ما و ما آن را میبینیم حال آن کامپیوتر میتواند دسکتاپ باشد یا ساعت های هوشمند یا هر چیزی که بتواند به ما چیزی نشان بدهد در قالب دیجیتال

 

در حقیقت هر چیزی که بتواند محاسبه بکند

دقیقا، این به این صورت کار میکند که شما یک تقاضایی میدهید که مثلا تقاضایی که اسمش رو میشناسیم مثل گوگل وارد آن مسیر یاب میشود که به اسم اینترنت ما میشناسیم و به کامپیوتر های گوگل وصل میشود و گوگل کامپیوتر ما را تایید میکند  مکان ما را تایید میکنه و اطلاعاتی را که صفحه اول گوگل هست به ما نشون داده میشود و از ما میخواهد که اطلاعاتی را که لازم دارد وارد کنیم . مثل پر کردن متن سرچ و ... و این ها همه پیام هایی هست که ارسال  و گرفته میشد.

 

 

حسین، کامپیوتر من به کامپیوتر گوگل چه تفاوتی داره ؟

سوال خیلی خوبی هست من خودم وقتی میخواستم برنامه نویسی را  یاد بگیرم سوالم همیشه همین بود چه فرقی هست ؟

چرا ما نمیتونیم کاری را بکنیم که گوگل انجام میدهد ؟ حقیقت امر این است که بخواهیم خیلی ریز نگاه بکنیم کامپیوتر هایی که در گوگل هستند که میتوانند آنقدر خدمات ارائه بدهند به تمام کره زمین . در ریز کار خیلی تغییرات داده شده  . کامپیوتر هایی که ما داریم  خیلی جنرال پرپس ساخته شده اند  یعنی برای کارهای روز مره که ما استفاده میکنیم ساخته شده اند  ولی وقتی ما وارد بحث کامپوتر های گوگل میشویم و چیزی که اصولا ما به نام سرور میشناسیم قضیه فرق میکند و خیلی از کامپیوتر ها فقط متناسب یک نوع  کار ساخته شده اند  مثال : همان مسیر یابی خودش یک نوع کامپوتر هست که کارش فقط مسیر یابی هست  یا مثلا کامپوتر هایی هستند که کارشان فقط نگهداری اطلاعات هست.

 

که بهش میگن سرور

بله مثل سرور استوریجها  یا مثل دانلود سرورها این سرورها کارشان فقط رساندن اطلاعات هست  و اینها ریز شده و کارهای مختلفی انجام میدهند . حالا کامپیوتری که ما با نام گوگل میشناسیم مجموعه عظیمی از این کامپیوتر هاست که با هم کار میکنند تا آن خدماتی که ما میخواهیم را به ما برسانند.

 

 حسین تو گفتی ارائه دهنده خدمات رایانش ابری یا کلود هستی . میشود کمی در مورد کلود صحبت بکنی ؟

کلود نوعی سرویس هست  همانطور که ما در خانه از سرویس برق استفاده میکنیم و بدون آنکه نگران باشیم چطور تولید میشود ما وصل میشویم و استفاده میکنیم و به مقدار استفاده قبض می آید و ما دیگر نگران زیر ساخت  و توربینی که برق را تولید میکند نیستیم و ما در خانه دوشاخه را در پریز قرار میدهیم و از برق استفاده میکنیم . کلوید هم نگرشی به این صورت برای بحث سرور هست  یک سری سرور ها هستند که شرکت هایی هستند که این خدمات را  ارایه میدهند . حالا فرق این کلوید با سرور چیست  ؟  در کلوید محیطی ساخته شده که شما کمتر نگران ریز کار ان سرور ها  هستید و نرم افزاری را که میخواهید  میگذارید آنجا که احرا بشود و با تغییراتی را که میخواهید اعمال کنید . و بدون آنکه نگران باشید که چه مقدار کاربر بخواهد از سرویس شما استفاده کند و چه مقدار سرویس شما تحمل میکند  همه  اینها به صورت خودکار  و اتومات برای شما انجام میشود.

 

پس اجازه بده ببینم من متوجه شدم یا نه ؟ پس ما یک کلود سرویس داریم  و میتونیم کلود استوریج هم داشته باشیم ؟ سرویس هایی مثل دراپ باکس یا گوگل درایو

بله خیلی به نکته جالبی اشاره کردید بعضی وقت‌ها این مطالب خلط میشود . اون کلودی را که شما اشاره کردید باز هم یک کامپیوتری هست که برای شما جدا نگهداشته شده که محیطی برای مثال ده گیگ فضا. کار این سرویس این هست کهدیگر نگران فضا یا هاردتون نباشید . هر وقت که خواستید میتوانید از طریق اینترنت به آن دسترسی پیدا بکنید . اما خدماتی که ما ارائه میدهیم میتواند این نوع خدمات را هم پوشش بدهد اما کار ما یک لایه زیرتر است.

 

من یک جا شنیدم که در مورد بیگ سیستم‌ها صحبت میکردی  منظور از بیگ سیستم یا سیستم های کلان چیست ؟

در مورد دیستریبیوتد سیستم ها یا کامپیوتر های توزیع شده . خیلی کارها از سیستم هایی که الان داریم بر نمی آید مثلا همین الان اگر شما یک فولدر باز بکنید که تعداد زیادی از فایل ها یا عکس ها در آن فولدر باشد  طول میکشد که پردازنده بتواند همه عکس ها را همزمان نشان بدهد . حالا دیستریبوتد سیستمها روشی طراحی شد که تعداد زیادی از قسمت های مختلف کامپوتر را بسته به نیاز به هم وصل میکنند که با هم یک کامپوتر واحد را نشان میدهند و کارهای سنگین را به ان کامپیوتر میسپارند و آن کامپیوتر کار را بین قطعات تقسیم میکند و کار انجام میشود. 

 

حسین، ا گر بخواهیم درباره ی آینده اینترنت و سهم شما به عنوان یکی از استارت اپ هایی که در حوزه ی کلوید  دارید کار میکنید چی هست ؟

بذارید بگم چی شد که ما به فکر این کار و این استارت‌آپ  افتادیم . حقیقت امر در تیمی که ما در حال بحث بودیم  خیلی به این آینده و ویژن فکر میکردیم  که برنامه نویسی در ده سال اینده به این صورت که الان هست نباشد . بسیار ساده تر میشود . خیلی راحت تر میتوان کار کرد و برنامه نویس ها کمتر نگرانی ها و دردسر هایی را که الان دارند را خواهند کشید . ما به فکر ساخت محیطی بودیم که بتوانیم  کار برنامه نویسان را راحت تر بکند به وسیله معماری برنامه نویسی بدون سرور و به معنای واقعی بدون نیاز به سرور و برنامه نویس دیگر نگران نیست که کارش کجا انجام میشود و چگونه . فقط کار را میخواهد و انجام میشود . آینده را اگر بخواهیم ببینیم از دید شخصی من به سمتی خواهد رفت دیگر برنامه نویسان نه به سیستم های قوی نیاز دارند و نه با آن روش ها کار میکنند  بلکه از سرویس هایی که الان اماده هستند و خدماتی که به آنها ارائه میشود را انجام میدهند . بخداهم مثال ساده ای بزنم سیستم های پوش نوتیفیکیشن ها . الان همه دارند از پوش نوتیفیکیشن ها  استفاده میکنند . همه دارند از سرویس جیمیل استفاده میکنند . کمتر کسی سرور ایمیل خودش را راه اندازی میکند . و فکر میکنم همه به سمت روشهایی میروند که بتوانند از سرویس های آماده خدمت بگیرند و کمتر نگران نحوهی انجام کار هستند.

 

 حسین شما به سمت ارایه نرم افزار به عنوان سرویس (CAS) می روید؟  

دوست داریم ولی فعلا در ویژن ما نیست . ما فعلا به عنوان کانتینر سرویس هستیم.  ممنونم ازت حسین  . ما در قسمت های آینده  پادکست خانه استارت اپ به سراغ تیم های مختلفی میرویم پس با ما باشید.ممنونم.

 


نوشته شده توسط محسن راعی
در تاریخ 2 دی 1397
برچسب‌ها:

استارتاپ

خانه استارتاپ

جلی مانستر

رایانش ابری