گزارش کارگاه تکنیک‌های سخنرانان حرفه‌ای از استیو جابز تا مارتین لوترکینگ

گزارش کارگاه تکنیک‌های سخنرانان حرفه‌ای از استیو جابز تا مارتین لوترکینگ

به همت سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری پارک علم و فناوری البرز کارگاه آموزشی «تکنیک‌های سخنرانان حرفه‌ای، از استیو جابز تا مارتین لوترکینگ»، پنج‌شنبه 3 خرداد  1397  از ساعت 16 تا 19 با تدریس محمد اهدایی، در مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای استان البرز تشکیل شد.

دکتر محمد اهدایی مدرس و مشاور سخنرانی متقاعد کننده و عضو هیات علمی پژوهشکده پارسا شریف است. بیش از 15 سال سابقه در سخنرانی و ارایه، تحلیل و ارزیابی صدها سخنرانی و ارایه علمی و تجاری و مربی ارایه در اولین استارت‌آپ وکیند شهری کرج از جمله موفقیت‌های محمد اهدایی است.

طرح‌ریزی و تهیه مطالب، تهیه اسلایدها و نکات روز ارایه و مثال‌هایی از تد از سرفصل‌های این کارگاه آموزشی بود. در بحث طرح‌ریزی و تهیه مطالب، مواردی چون آماده‌سازی و شناخت مطالب، انتخاب عنوان مناسب، تهیه نقشه راه و ساختار ارایه، ترکیب منطق و احساس در مطالب و شروع و پایان یک ارایه توضیح داده شد که با به کارگیری آن‌ها می‌توان مخاطب را تحت تاثیر قرار داد.

 با توجه به آنچه در کارگاه آموزش داده شد، در تهیه اسلایدها، نکاتی مانند ساده‌سازی در طراحی اسلایدها، استفاده از تصاویر در اسلایدها، نمایش داده‌ها، انتخاب رنگ‌بندی مناسب و مطالعات شناختی مغز در ارایه‌ها را باید در نظر گرفت. علاوه بر این یک سخنران باید سعی کند اسلایدهای را بسازد که با آن بتواند داستان خود را روایت کند. در نحوه ارایه دادن، سخنران باید به گونه‌ای ارایه دهد تا بتواند احساس خود را منتقل کند.

 در ادامه این کارگاه مطالبی مانند نکات قبل از شروع کردن، نکات مهم در ابتدای ارایه، نکاتی در مورد زبان بدن و برانگیختن توجه مخاطب نیز آموزش داده شد.

از دیگر نکاتی که در این کارگاه به آن‌ها اشاره شد این بود  که در دل هر سخنرانی، سه سخنرانی مختلف وجود دارد:  سخنرانی‌ای که برنامه‌ریزی می کنید، سخنرانی که ارایه می‌کنید و سخنرانی که آرزو می‌کردید که کاش انجام داده بودید و برای یک سخنرانی موفق باید سعی کرد هر سه سخنرانی را یکسان کرد. وظیفه هر کس به عنوان یک سخنران این است که مخاطب را به فکر کردن، احساس کردن و عمل کردن وادار کند.

نکات تکمیلی برای یک سخنرانی حرفه‌ای شامل مدیریت زمان، چگونگی پاسخ به سوالات، مدیریت پیش‌آمدهای ناخواسته، شوخ طبعی در ارایه و نحوه لباس پوشیدن نیز آموزش داده شد تا بتوان به عنوان یک سخنران در ارایه دادن و متقاعد کردن موفق شد.


نوشته شده توسط محسن راعی
در تاریخ 2 آبان 1397
برچسب‌ها:

ارتباطات سخنرانی حرفه‌ای