کتاب حس برند اثر مارتین لینداستروم

کتاب حس برند اثر مارتین لینداستروم

حس برند یکی از بهترین کتابهایی‌ست که در حوزه تاثیر عوامل حسی بر برند نوشته شده است. مطالعات نشان می‌دهد که 75 درصد از احساسات ما بر اساس آنچه که بو می‌کنیم ایجاد می‌شوند. آقای مارتین لینداستروم در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه شرکت‌های موفق نه تنها از حس‌ بویایی بلکه از حس لامسه، مزه، بینایی و شنیداری استفاده می‌کنند تا در ارائه برند خود متفاوت به نظر برسند و بتوانند میزان موفقیت خود را به صورت کمّی نشان دهند.

تاثیر بوها در برندسازی

طرح نوآورانه جناب لینداستورم بر اساس مطالعات تاثیر حواس پنجگانه بر خلق یک برند، به ما یک برنامه شش مرحله‌ای می‌دهد تا بتوان معنای تازه‌ای به مفهوم برند داد. مطالعات درج شده در این کتاب شامل چندین کشور در جهان می‌شود و به مثال‌های زیادی در خصوص ساخت محصول و تجربه فروش می‌پردازد. در "حس برند"، نویسنده تلاش دارد تا برندها را بر اساس میزان برانگیختن احساسات مخاطب و توانایی بالقوه آنها تحلیل کرده و گستره مصرف‌کنندگان آنها را تخمین بزند. لینداستورم در این کتاب به بیست برند مهم پرداخته و بیان می‌دارد که در صدر این برندها باید به اپل& دیزنی و سنگاپور ایرلاینز توجه داشت چرا که این برندها توانسته‌اند احساسات مخاطبشان را به خوبی تحت تاثیر قرار دهند.

از جمله دستاوردهایی که در این کتاب آمده می‌توان به موارد ذیل پرداخت:

1.       بوی خوبی که از داخل خودروی نو بیرون می‌زند در واقع ماده‌ای است که در آزمایشگاه ایجاد شده و کارخانه خودروسازی آن را در داخل خودرو تعبیه می‌کند. این بو در خیلی از موارد تنها بوی نو بودن پلاستیک یا چرم داخل خودرو نیست بلکه از ماده شیمیایی خاصی‌ست که به همین منظور تولید شده تا حس تازگی را به مخاطب القاء کند.

2.      صدای خرد شدن برشتوک کلاگز زیر دندانها نیز در استودیوی صدا ضبط شده و پتنت شده است.

برشتوک و حس برند

 

3.     خطوط هوایی سنگاپور نیز عطر ویژه‌ای برای هر یک از میهماندارهای خود دارد. هر یک از حوله‌های گرمی که قبل از پرواز به مسافرین داده می‌شود نیز عطر خاصی دارد که کل فضای هواپیما را می‌گیرد. همه این عطرها نیز پتنت شده‌اند.

سنگاپور ایرلاینز

4.      حس بی‌همتایی برند استارباکس عموما مربوط به بو و طعم قهوه نمی‌شود بلکه بیشتر به طراحی داخلی کافی‌شاپهای آن و لوگوی سبز و سفید آن می‌شود.

می‌توان گفت مارتین لینداستروم، یک آینده‌نگر کارآفرین است و توانسته با دلایل علمی به رموز برندها در تحریک احساسات ما پی ببرد.


نوشته شده توسط محسن راعی
در تاریخ 29 آذر 1397
برچسب‌ها:

برند

برند سازی

حس برند

مارتین لینداستورم

استارتاپ