محتوا در عمل: از کجا شروع کنیم؟

محتوا در عمل: از کجا شروع کنیم؟

پرداختن به موضوع و ابعاد محتوا لزوما شاید به عملیاتی شدن آن منجر نشود. بارها شده که بعد از دوره‌هایی که داشته‌ام از من پرسیده‌اند از کجا باید شروع کنیم. آنچه در این پست آمده آن جنبه عملیاتی و نقطه صفر شروع و ارزیابی محتواست:

1. اول اهداف خود را مشخص کنید:

علت اینکه دست به تولید محتوا می‌زنید چیست؟ آیا قصدتان آشنایی بیشتر مخاطبتان با محصول یا خدماتتان است؟ آیا تمایل دارید تا در خصوص نمایشگاه یا رویدادی که دارید اطلاع‌رسانی کنید؟ آیا رضایت مشتریان حال حاضرتان مهم است یا دوست دارید برندتان سر زبان‌ها بیافتد؟ هدفتان هر چه که هست باید SMART باشد.

 SMART مخفف این واژگان است:

Specific (مشخص) هدف باید کاملا مشخص باشد.

Measurable (قابل اندازه‌گیری)  هدف خود را باید بتوانید اندازه گیری کنید یعنی اینکه به صورت کمّی بتوان هدفتان را اندازه گیری کنید. مثلا هدفتان می‌تواند افزایش بازدید از سایت به میزان 30 درصد نسبت به گذشته باشد.

Achievable  (دست‌یافتنی)  هدفتان را بر اساس توانایی و منابعتان تنظیم کنید. این هدف نباید تنها روی کاغذ عملی باشد. شما به عنوان یک استارتاپ بعید است که بتوانید طی یک ماه نرخ تبدیل خود را چهارصد درصد افزایش دهید.

Relevant (مربوط)  هدف شما باید مربوط به کسب و کارتان باشد. ما همیشه محدودیت زمان، انرژی و هزینه را باید در نظر بگیریم و هدفی را در نظر بگیریم که به کسب‌و‌کارمان مربوط باشد.

Time-bound (محدود به زمان) هدف ما باید بر اساس زمان محدود و ضرب‌العجل‌هایی که داریم تنظیم شود.

2. پرسونای مخاطب خود را طراحی کنید

همانطور که قبلا توضیح دادم ما در عصر infoglut یا باتلاق اطلاعات زندگی می‌کنیم و اگر ندانیم که برای چه کسانی در حال تولید محتوا هستیم گویی در حال انداختن تیری در تاریکی هستیم. اگر بدانیم که مخاطب ما کیست بهتر می‌توانیم محتوای مربوط به نیازهای وی را تامین کنیم و قطعا مشتری راغب بیشتری تولید خواهیم کرد. در زیر دو مثال از پرسونای مخاطب آمده

پرسونای مخاطب

پرسوانی مخاطب

3. محتوای قبلی خود را ارزیابی کنید

برای اینکه محتوای تولید شده قبلی شما چه مشکلاتی دارد باید آن را ارزیابی کنید. یک گوگل شیت بسازید و تمام لینک‌های صفحات سایت خود را در آن درج کنید (توجه! این کار دردناک خواهد بود). سپس به هر یک بپردازید. آیا تاریخ‌ها احتیاج به به‌روز‌رسانی دارند؟ آیا لینک‌ها سالم هستند؟ اگر محتوایی که قبلا تولید کردید مشکل خاصی ندارد می‌توانید حتی آن را تبدیل به چیز دیگری کنید. مثلا اگر چندین پست در خصوص مطلبی خاص دارید، آن را می‌توانید تبدیل به کتاب الکترونیکی کنید.

4. سیستم مدیریت محتوای خود را مشخص کنید

این سیستم می‌تواند سیستم مدیریت محتوای ووردپرس سایت شما باشد. شاید شما سیستم مدیریت اختصاصی سایت خود را دارید یا حتا اصلا وبسایتی وجود ندارد و تنها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید. موضوع هر چه که هست بهتر است قبل از شروع تولید محتوا با سیستم مدیریت آن آشنا بشوید.

5. ایده‌های محتوایی خود را طوفان ذهنی کنید:

تولید محتوای خلاقانه احتیاج به مشارکت افراد دارد. هر چه که این افراد بیشتر باشند ممکن است نتیجه بهتری ایجاد شود. همه افراد تیم خود یا حتی دیگر افرادی که در شرکت یا سازمان شما فعالیت دارند را جمع کرده و از آنها بخواهید ایده‌پردازی کنند. می‌توانید از یک وایت‌برد استفاده کنید و موضوعات خوب برای تولید محتوا را در آن بنویسید.

از خود گوگل نیز می‌توانید به منظور رسیدن به پرسش‌هایی که مخاطبان می‌پرسند نیز بهره ببرید. کافی‌ست کلید‌واژه خود را در سوالی به کار ببرید و گوگل بقیه سوالات را به شما پیشنهاد می‌دهد:

گوگل سرچ

سایت‌هایی مانند keywordtool.io می‌توانند سوالات پرسیده شده از موتورهای جستجو با کلمات کلیدی شما را نشان دهند که می‌تواند بسیار موثر باشد.

کیوورد تولز

هشتگ‌های توییتر هم می‌توانند به ما بگویند که چه چیزی در حال ترند شدن است و اگر آن چیز مربوط به محتوای تولیدی ما باشد می‌توان در مورد آن نوشت.

هشتگ توییتر

 

6. نوع محتوای خود را تعیین کنید:

با توجه به اینکه پرسونای مخاطب ما چه کسی‌ست می‌توان به نوع محتوا توجه داشت. عامه مردم عموما از محتوای ویدئوی لذت می‌برند اما به علت پهنای باند و حوصله کم باید توجه داشت که این محتوا باید کوتاه باشد. قشر روشنفکر کماکان از متن و نوشته بیشتر خوششان می‌آید و الخ.

7. محتوای خود را انتشار داده و آن را مدیریت کنید:

مخاطب ما در کجا پرسه می‌زند؟ بانوان خانه‌دار عموما به سایت‌ها سر نمی‌زنند و بیشتر از اینستاگرام و تلگرام استفاده می‌کنند پس بهتر است بدانیم که محتوا را باید از چه کانالی توزیع کنیم.


نوشته شده توسط محسن راعی
در تاریخ 9 دی 1397
برچسب‌ها:

محتوای نوشتاری

مقاله

نوشتن

اینفوگرافی