چگونه محتوای عمیق اما ساده بنویسیم

چگونه محتوای عمیق اما ساده بنویسیم

چگونه می‌توان محتوایی دیجیتال اما ساده برای خوانندگان ایجاد کرد که فهم آن  سخت نباشد؟

پاسخ ساده است: باید بتوانید مسائل را به ساده‌ترین حالت شرح دهیم اما نکته در این است که توضیحمان نباید حوصله خواننده را سر ببرد و وی سایت ما را ترک کند. به عبارت دیگر ساده سازی کنیم، ساده سازی کنیم اما زیاد ساده سازی نکنیم. به عنوان مثال اگر بخواهیم مراحل تهیه ظرف پلاستیکی را توضیح دهیم نباید از ابتدای پیدایش نفت در جهان شروع کنیم.

تنها به نوشتن مربوط نمی‌شود

 

واژگان، تنها نمی‌توانند موضوعی پیچیده را ساده کنند. دیگر عوامل هم تاثیر زیادی در داستان‌گویی ما دارند:

  • چینش وبسایت
  • المان‌های سئوی سایت
  • بهره گیری از ویدئو و اینفوگرافی

اینها عموما می توانند علاوه بر محتوای تولیدی شما تاثیر زیادی بر درک مخاطب داشته باشند. محتوای خوب اما با اجرای ضعیف می‌تواند مخاطب را مایوس سازد. اما تقریبا همه چیز به محتوای نوشتاری مربوط می‌شود. پیشنهاد می‌شود آثار ارنست همینگوی یا احمد محمود خوانده شود. همینگوی بسیار ساده و موثر می‌نویسد. افعال در نوشته‌هایش مجهول نیستند و پاراگراف هایش نیز به دور از پیچیدگی هستند. امروزه که مردم حواسشان زود پرت می‌شود و حوصله متون طولانی را ندارند سبک خبرنگاری همینگوی می‌تواند موثر باشد. احمد محمود نیز سبکی به دور از تکلف و بدون پیچیدگی خاص دارد. آثار وی از قبیل همسایه‌ها، زمین سوخته و مدار صفر درجه بی‌نهایت گیرا و ساده هستند. موارد زیر هم می‌تواند در نوشتار راهگشا باشند:

از کلمات تخصصی و پیچیده کم‌تر استفاده کنید: خب خیلی ساده است که یادمان برود مخاطب، آن سواد ژرفی که ما در مورد موضوع داریم را ندارد. اگر واژه تخصصی به کار می‌بریم سعی کنیم تا کلمه را در پرانتز یا پاورقی توضیح دهیم.یادمان باشد اگر نتوانیم به ساده‌ترین شکل موضوع را توضیح دهیم احتمالا آن را درست نفهمیده‌ایم. به قول انیشتین « من با همه به یک شکل صحبت می‌کنم، مهم نیست که پاکبان باشد و یا رئیس دانشگاه.

با انرژی بنویسید و خواننده را درگیر متن کنید: بیشتر خوانندگان خیلی سریع نویسنده خوب را از بد تشخیص می‌دهند. اجازه دهید تا میزان اشتیاق شما در متن نشان داده شود. انسان در درک مجردات ناتوان است. بهتر است تا آنجا که می توانید از مثال‌ها و حکایت‌های خوب استفاده کنید. به این مثال توجه کنید: اگر بخواهیم این موضوع «معرِف باید اجلی از معرَف باشد» را تعریف کنیم بهتر است بگوییم نمی‌توان در تعریف مثلا عدد زوج بگوییم آن عددی‌ست که فرد نیست. از مثال‌های خوب و خاطرات استفاده کنید. داستان گویی باید در محتوای شما موج بزند.

فعل معلوم و فعل مجهول: تلاش کنید تا جملاتی با فعل معلوم بنویسید و مجهول نوشتن دوری کنید. ما عموما از کلمه «توسط» زیاد استفاده می‌کنیم که ترجمه نادرستی از انگلیسی است:

جاده‌ها توسط وزارت راه تعمیر شدند

وزارت راه، جاده‌ها را تعمیر کرد.

فهم کدام آسان‌تر است؟ بنابراین جز در مواردی ضروری مانند تاکید، از وجه مجهول استفاده نکنیم.

از تصاویر ساده‌تر استفاده کنیم: ساده‌گی را در تصاویر، ایماژ و عموما گرافیک سایتمان رعایت کنیم. مخاطب باید با نگاه کردن به تصاویر، فورا منظور را درک کند. از گرافیک برای فهم بیشتر باید استفاده شود و نه به منظور زیباسازی متن.

محتوای ویدئویی: اضافه کردن خلاصه ویدئویی به محتوای متنی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. بر حسب گفته نیل فلمینگ، ما چهار مدل یادگیری داریم: دیداری، شنیداری، خوانشی/نوشتاری و جنبشی. ویدئو می تواند مخاطبین دیداری و شنیداری را اقناع کند.

اینفوگرافی: متن و تصاویر را ساده نگه دارید. این فرمول موفقیت اینفوگرافی‌ست. در ضمن، اینفوگرافی خاصیت ویروسی شدن دارد و می‌تواند پیام ساده شما در خصوص موضوعی پیچیده باشد.

از نقل قول‌ها بهره ببرید: یکی از روش‌های ساده‌سازی متن و آسان‌تر کردن درک آن، نقل قول است. هر چقدر ان شخص محبوب‌تر باشد بهتر است. این باعث ایجاد ارتباط بین متن شما و سخنانی که دیگر افراد مشهور گفته‌اند می‌شود. استفاده از نقل قول مستقیم، باعث عکس‌العملی قوی‌تر و فهمی بهتر می‌شود، اما از نقل قولهایی استفاده کنید که آسان باشند.

از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید: پاراگراف‌های کوتاه سبب ایجاد فضای خالی در صفحه می‌شوند که از لحاظ روان‌شناسی فهم موضوع را ساده‌تر می کند.


نوشته شده توسط محسن راعی
در تاریخ 5 دی 1397
برچسب‌ها:

محتوا

مدیریت محتوا0

ارزیابی محتوا

استراتژی محتوا

نوشتار

کپی‌رایتینگ