3 نکته در خصوص آینده محتوا که باید بدانیم

3 نکته در خصوص آینده محتوا که باید بدانیم

اگر محتوا را به عنوان یک دارایی در نظر بگیریم باید بدانیم غبار زمان به جز مواردی اندک آن را فرسوده خواهد کرد. محتوا مانند یک موجود زنده زاده می‌شود، نفس می‌کشد و سرآخر می‌میرد. اما چگونه می‌توان استراتژی محتوای خود را برای آینده آماده کرد و آن را طوری طراحی نمود که عمر بیشتری داشته باشد و مخاطبان بیشتری را جذب کند. در این یادداشت می‌خواهم در خصوص سه موضوع مهم از آینده محتوا صحبت کنم.

اول: در جای جای اینترنت می‌خوانم که باید حرف E از کلمه SEO به جای اینکه به engine منتهی شود باید به کلمه experience اشاره داشته باشد. این حرف به دو دلیل بسیار معنادار است و جای بحث دارد. مورد اول اینکه سرچ انجین‌ها آنچنان در حال پیشرفت هستند که محتوا را نباید برای یک عده ربات و کرالرهای بی‌مغز نوشت بلکه آنها را باید مانند انسان‌هایی تصور کرد که بنابر تجربه‌شان از محتوا مصرف شده به ما امتیاز می‌دهند. این کرالرها چنان پیشرفته هستند که بهتر است آنها را به انسان شبیه کنیم تا چند میلیون خط کد. به هر حال گاهی یادمان می‌رود که این ربات را شرکت عظیمی مانند گوگل نوشته است. در عجیب بودن این شرکت همین بس که برنامه آلفا زیروی آن توانسته برنامهاستاک فیش 8 را شکست دهد. استاک فیش 8، برنده مسابقات جهانی شطرنج در سال 2016 بود. نکته اینجاست که آلفازیرو تنها در چهار ساعت توانسته بود از جهل کامل به استادی خلاقانه در این بازی برسد بدون آنکه حتی کوچک‌ترین راهنمایی انسان را داشته باشد (+). مورد دوم آن است که این کرالرها را بی‌مغز تصور کنیم اما آنها محتوای ما را براساس تجربه خوب یا بدی که مخاطبان ما داشته‌اند ارزیابی می‌کنند. بنابراین در هر دو فرض باید به این نکته توجه داشت که برای موتورهای جستجو تنها مخاطب‌هایی که از جنس انسان (یا موجودات هوشمند کرات دیگر!) باشند مهم خواهد بود و بس.

دوم: باید ولیو ادد کانتنت (Value Added Content) را جدی گرفت. VAC همان محتوایی بی‌تا، اوریجینال و یا انحصاری است که مخاطبان شما در جایی دیگر نمی‌توانند نظیر آن را پیدا کنند. مطالعات موردی، دوره‌های آموزش حرفه‌ای و تحقیقات عمیق از این موارد هستند. در آینده تنها VAC ها هستند که از محتوای تکراری و کپی شده باقی خواهند ماند و برند شما را متمایز خواهند کرد. بدون VAC وبسایت شما در آینده تنها یک آرشیوی از توضیح واضحات و تکرار مکررات است. محتوایی که ارزش افزوده نداشته باشد مانند یک همبرگر مکدونالد است. خوشمزه است اما برای آن تجربه‌ای بی‌همتا ندارید که به دوستتان بگویید.

سوم: سرچ صوتی به شدت در حال فراگیر شدن است چرا که روند سرچ را آسان کرده است. درضمن فرآیند سرچ صوتی، موبایل محور است و هر چه مردم از موبایل بیشتر استفاده کنند تمایل آنها به سرچ صوتی بیشتر خواهد شد. پس بهتر است در ابتدای کار سایت خود را ریسپانسیو کنید. در سال 2017، گوگل اسیستنت که بر اساس هوش مصنوعی کار می‌کند، فهم زبانی خود را به میزان 95 درصد بهبود بخشید. این دستیار گوگل می‌تواند حتی ظرافت‌های زبانی را هم تشخیص دهد. نکته اول این‌که سرچ صوتی به سوالات ما گوش می‌دهد. بنابراین بهتر است از ابزارهایی استفاده کنیم که در مقابل کلید واژه‌هایی که به آنها می‌دهیم به ما سوالات مربوطه را بدهند. وب سایت‌هایی مانند answerthepublic این کار را برای ما انجام می‌دهند.  به عنوان مثال، من کلمه بیمه عمر را در این سایت سرچ کرده‌ام و پرسش‌هایی که با این کلمه سرچ شده است را به من نشان داد.

آینده محتوا

آینده محتوا

از جمله سوالات می‌توان به «چرا بیمه عمر سرمایه‌گذاری نیست» یا « آیا بیمه عمر شامل مالیات می‌شود» اشاره کرد.

سرچ صوتی عموما گزینه‌های محدودی را در پیش چشم ما نشان می‌دهد. بنابراین باید محتوای ما به شدت مربوط به سوال پرسش شده باشد. ساعات اداری، جزئیات تماس و آدرس کسب‌و‌کار شما باید همیشه به روز باشد. از آنجا که وویس سرچ‌ها عموما اطلاعات محلی را گزارش می‌دهند پس بهتر است تا اطلاعات کسب‌و‌کارتان را به فرمت متنی در فوتر سایت خود قرار دهید.

به هر حال آینده همه چیز را متحول خواهد ساخت و محتوا نیز چیزی نیست که پویا نماند. مهم این است که از الان خود را برای آینده محتوا آماده کنیم.


نوشته شده توسط محسن راعی
در تاریخ 19 آذر 1397
برچسب‌ها:

آینده محتوا

استراتژی محتوا

سئو

آلفا زیرو

استاک فیش

ولیو ادد کانتنت

سرچ صوتی