تفاوت reach با impression و engagement در چیست؟

تفاوت reach با impression و engagement در چیست؟

عموما در گوگل آنالتیکس، فیسبوک آنالتکیس و اینستاگرام اینسایت چند سنجه بسیار حیاتی وجد دارد. یکی از این ترم‌ها reach است Reach .یعنی تعداد افرادی که محتوای شما را دیده اند. این افراد می‌توانند در سایت شما عضو شده باشند یا نباشند یا می توانند فالوور شما باشند یا نباشند. سنجه impression تعداد دفعاتی است که محتوای شما با مخاطب نشان داده شده باشد. ممکن است مثلا اینستاگرام یکبار محتوای شما را به فالوورتان نشان دهد و یکبار هم همان محتوا را در صفحه جستجو به آن مخاطب نشان دهد. پس تعداد impression حداقل به تعداد فالوورها یا مخاطبین شما است اما عموما تعداد آن بسیار بیشتر می‌باشد چرا که توییتر، فیسبوک و یا اینستاگرام به منظور مشارکت حداکثری کاربران، محتوای شما را چندین بار به مخاطبین نشان می‌دهند. به همین دلیل impression معمولا مساوی یا بیشتر از reach می‌باشد.



سنجه‌های reach و impression در فیسبوک به سه نوع تقسیم می‌شود: Organic  که نشان دهنده تعداد این سنجهه‌ها در حالت طبیعی است. منظور از طبیعی آن است که محتوای شما به وسیله تبلیغات افزایش سریع یا boost پیدا نکرده‌اند. Paid که نشان دهنده تبلیغاتی بودن محتواست. در این حالت شما از فیسبوک می‌خواهید تا در ازای مبلغی محتوای شما را به تعداد مشخصی از کاربران نشان دهد. Viral که محتوای شما بسیار محبوب می‌شود. در این حالت، محتوای شما دیگر سیر طبیعی ندارد و به صورت ویروسی در میان کاربران پخش می‌شود. محتوای تبلیغاتی در فیسبوک نیز معمولا دو حالت دارد: Served یعنی محتوای تبلیغی تحویل داده شده است، بدون آنکه میزان دیده شدن آن محاسبه شود. به عنوان مثال ممکن است تبلیغات پایین صفحه بوده یا کاربر صفحه را قبل از لود شدن بسته باشد. Viewed یعنی آنکه محتوای تبلیغاتی وارد صفحه نمایش کاربر شده و احتمالا نیز دیده شده است. مسئله سوم، مورد engagement می‌باشد. Engagement هنگامی اتفاق می‌افتد که مخاطب، عملی روی محتوا انجام می‌دهد. مثلا روی آن کلیک می‌کند یا محتوا را لایک و یا همرسانی می‌نماید. کامنت‌گذاری نیز نوعی از engagement مخاطب می‌باشد. اما چند نکته:

  • سنجه reach می‌تواند میزان ایجاد آگاهی در خصوص برندتان باشد. اما نشان دهنده آن نیست که مخاطب به برند شما علاقمند هست یا خیر.
  • سنجه های reach و impression به منظور ایجاد engagement به شدت لازم هستند.
  • engagement نشان‌دهنده ارتباط عمیق‌تر شما و مخاطبتان است. هرچه آنها به برندتان وفادارتر باشند و یا حس بهتری نسبت به آن داشته باشند، تلاش بیشتری در ایجاد تعامل بهتر خواهند داشت و این میزان engagement را بیشتر خواهد کرد.
در پست‌های بعدی به نرخ تبدیل یا conversion rate خواهیم پرداخت.


نوشته شده توسط محسن راعی
در تاریخ 25 مهر 1396
برچسب‌ها:

گوگل آنالتیکس

تولید محتوا

اینستاگرام

impression